Streda, 01. októbra 2014 • 09:09.42 • zaujímavosti
5968x
Tisovec 27.september 2014
Od 22. septembra do 15. decembra 2014 platí uzávierka cesty I/72 Zbojská - Tisovec v dĺžke 5,2 km. Nová trasa vedená prírodou Muránskej planiny podnietila zvedavosť troch starších pánov - autoturistov, prejsť po novej ceste a popozerať zaujímavosti v Tisovskej doline. Babie leto v sobotu 27. septembra bolo na výlet ako stvorené.
Odklon štátnej cesty je za obcou Pohronská Polhora - Otočka. Obchádzková cesta začína v pravo stúpať do hôr s vrcholovým bodom sedlo Diel (822 mn.m.), ktorým prechádza aj Rudná magistrála. Sedlo Diel, našu prvú zastávku charakterizuje veľký Sv. kríž, ktorý stráži 6 zbiehajúcich sa lesných ciest. O tom hovoria aj smerové tabuľe. V histórii bolo sedlo Diel dôležitou furmanskou križovatkou, predstavovalo jedinú možnosť spojenia Horehronia (Brezna a Čierneho Balogu) s Gemerom (Tisovcom) a Malohontom (Utekáč, Klenovec). Už v 17 storočí furmani tadiaľto vozili drevené uhlie od Čierneho Hrona pre vysokú pec v Tisovci. Naopak zo Železníka (pri Sirku) vozili železnú rudu pre hute v Hronci a neskôr Michalovskú mašu. Bol to však aj raj lúpežných zbojníkov.
Po prejazde cez mesto Tisovec a odbočením doľava smer Muráň, bol druhou zastávkou minerálny prameň Tisovská šťavica. Tu vlastne začalo putovanie Po stopách nedokončenej trate. V blízkosti prameňa sa totiž vypínajú dva mohutné oporné piliere z kresaného kameňa, nedokončeného železničného mostu.
Pokračovaním cesty bolo treťou zastávkou horské sedlo Dielik (579 m n.m.), kde sa stretáva Tisovská dolina s Muráňom. Práve pod týmto sedlom sa nachodí nedostavaný 2002 m dlhý Tunel pod Dielikom, ako súčasť nedobudovanej trate „Gemerské spojky“.
Nasledoval zjazd zo sedla Dielik na muránsku stranu. Asi po 400 metroch vľavo od cesty bola trávou zarastená odbočka k muránskemu portálu (vchodu) tunela. Od štvrtej zastávky ku vchodu do Tunela pod Dielikom bolo tiež asi 400 m. Viac ako 70 rokov od ukončenia prác na stavbe tohto tunela si ho príroda „akoby privlastnila“. Podarilo sa nám otvoriť dvierka na mohutných mrežiach a odhodlane vniknúť do jeho vnútra. V absolútnom tichu, v ktorom sme počuli aj vlastný tlkot srdca, sme obdivovali precíznosť práce staviteľov, ktorá žiaľ nepriniesla úžitok.
Znova sme sa autom vrátili cez sedlo Dielik na tisovskú stranu. Cieľom piatej zastávky bolo nájsť tisovský portál (vchod) tunela. Predierajúc sa neprehľadnými húštinami sa nám to síce nakoniec podarilo, ale čakalo nás sklamanie. Roky a erózia sa podpísali na tom, že celý portál sa prepadol do jamy, ktorú zaliala voda. Našli sme tam iba jazierko, ktoré muselo byť veľmi hlboké.
Posledná šiesta zastávka - židovský cintorín. Znova cez húštiny a znova sme ho našli. Nakoniec priznáme, že všetko nájsť sa nám podarilo zásluhou Jožka Tišliara, ktorý tu už v minulosti bol a preto to poznal.
Doplnenie na záver: Následkom Viedenskej arbitráže dňa 2.11.1938 bola pripojená veľká časť južného Slovenska ku vtedajšiemu horthyovskému Maďarsku. S ním aj časť slovenských tratí, čím sa značne narušila celistvosť siete spojenia stredného a východného Slovenska. Toto mala vyriešiť výstavba takzvaných Gemerských spojok. Tie mali byť tri. Tisovec - Revúca, Slavošovce – Lubeník (vtedajšia Chyžnianska Voda) a Štítnik - Nižná Slaná. Posledný úsek zostal iba „na papieri“. Výstavba tratí Tisovec – Revúca a Slavošovce – Chyžnianska Voda začala v rokoch 1940 a 1941. Po navrátení územia, po skončení II. svetovej vojny, rozostavané Gemerské spojky stratili význam. Nedokončená trať dnes ponúka zaujímavé úkazy, hlavne pre turistov. Bez sprievodcu, znalého terén a pomerov to však podľa svojich skúseností nedoporučujeme.
Ak Vás tieto informácie zaujali, môžete sa viac dozvedieť na:
Po stopách nedokončenej trate alebo Putovanie po Gemerských spojkách IV.: Tisovec - tunel pod Dielikom
Text: Milan Kováčik Brezno
Foto:. Doc. Milan Pivovarči, Jozef Tišliar, Milan Kováčik
Viac fotografií nájdete na Picasa (Milan Kováčik)