Utorok, 18. marca 2014 • 09:39.43 • informujeme
4920x
Stredné a východné Slovensko je už viac ako 80 rokov prepojené vďaka železničnej trati Červená Skala – Margecany. Najpozoruhodnejšou stavbou celej trate je pritom Telgártska slučka.
Špirálovitá stavba pri Telgárte bola technicky najzložitejším úsekom výstavby trate Červená Skala – Margecany. Dĺžka Telgártskej slučky presahuje 2 kilometre a prekonáva výškový rozdiel 31 metrov. „Je to unikátna železničná stavba, ktorá má stále veľký význam nielen pre železnice ale aj pre obec. Ojedinelá je preto, že prekonáva značné výškové stúpanie v údolí Hrona so zachovaním sklonových pomerov. Urobil sa viadukt a v kopci je najdlhší tunel tejto trate. Trať pokračuje oblúkom, točí sa a prechádza vo výške 30 metrov ponad tunel,“ uviedla Mária Knižková, starostka obce Telgárt.
Železničná trať Červená Skala – Margecany má celkom 94 kilometrov a deväť tunelov. V Telgárte sa nachádzajú dva viadukty a tri tunely. „Telgártska slučka sa stále využíva aj keď je teraz trochu železničná doprava na ústupe, najmä čo sa týka nákladnej. Predtým sa touto traťou vozila dodávka železnej rudy z Ruska do Podbrezovej. Teraz sa sem tam vozí drevo. Prevláda najmä osobná preprava motorovými vláčikmi, ktoré idú cez Slovenský raj. Je to veľmi pekná trasa, vhodná na vyhliadkové jazdy. Doporučujem najmä pre rodiny s deťmi, ale aj iných návštevníkov Telgártu takúto vyhliadkovú jazdu zo stanice Telgárt Penzión do stanice Dobšinskej Ľadovej Jaskyne a späť, spojenú aj s prehliadkou samotnej jaskyne. Cestovný poriadok na trati to umožňuje celé absolvovať za štyri hodiny. Celá trať prechádza azda tou najkrajšou oblasťou Slovenska,“ dodala Mária Knižková.